Nu öppnas världens längsta inomhusbana för test av självkörande fordon

Onsdagen den 28 april invigs AstaZero Dry Zone, världens längsta inomhusbana för provning av aktiva säkerhetssystem och självkörande teknologier

Fordonsbranschen . är under förändring och tester och provning sker allt mer agilt. Nu öppnar AstaZero världens längsta inomhusbana för provning av aktiva säkerhetssystem och självkörande teknologier för alla typer av fordon. Här kan fordonsaktörerna genomföra tester dygnet runt, 365 dagar om året med repeterbart ljus och underlag. 

AstaZero är världens första fullskaliga oberoende test- och demonstrationsmiljö för framtida trafiksäkerhet. Nu utökar AstaZero sitt erbjudande med världens längsta inomhusbana. 700 meter lång och 40 meter bred. Onsdagen den 28 april invigs AstaZero Dry Zone.
– Sverige ska fortsätta att ligga i framkant när det gäller innovation inom transportsektorn och med Asta Zero Dry Zone förbättrar vi förutsättningarna för fordonsindustrins omställningsarbete ytterligare, säger Pia Sandvik, VD RISE.

Fordonsindustrin genomför miljontals tester varje år. Repeterbara miljöer är en grundläggande förutsättning för att säkerställa att testresultaten visar rätt.
– Idag genomför fordonsaktörerna stora delar av sina tester i södra Europa. Där är dagarna längre och det är mindre risk för snö och regn men testerna kräver mycket personal och resor och även i Spanien går solen ner på kvällen och det regnar då och då. På AstaZeros Dry Zone kan utvecklingstiden effektiviseras och testerna genomföras ”på hemmaplan” och dygnet runt, året om, om man vill, säger Peter Janevik, VD Asta Zero.

Pandemin accelererade behovet

Branschen har efterfrågat en längre inomhusbana i Sverige i flera år. Och när pandemin slog till och reserestriktionerna försvårade för branschen att genomföra sina viktiga tester accelererade behovet ytterligare och planerna om den nya banan skyndades på.
– AstaZeros anläggning ger oss möjlighet att testa och validera våra tekniska lösningar inom såväl säkerhet som självkörande och uppkopplade fordon. Här får vi möjlighet att testa i olika förhållanden och under kontrollerade former, året om”, säger Mats Moberg, FoU-chef på Volvo Cars.

AstaZero Dry Zone kan jämföras med en väldigt upplyst hangar. Här kan tester genomföras om och om igen i samma ljus och med samma underlag oavsett tid på dygnet eller dag på året. Fokus ligger på aktiva säkerhetssystem och självkörande teknologier men även fordonsdynamisktestning så som bromsprestanda kommer genomföras på den nya banan.
– Vi ser fram emot den utveckling av AstaZero som Dry Zone innebär. Här kommer vi att kunna bedriva avancerad forskning inom till exempel autonom körning oberoende av ljus- och väderförhållanden. Det är ett område med stor nytta och potential för fordonsindustrin och hela samhället. AstaZero blir nu en ännu mer konkurrenskraftig anläggning som skapar förutsättningar för att Chalmers tillsammans med industrin ska kunna delta i stora framtida forskningsprojekt, säger Stefan Bengtsson, rektor på Chalmers.

Nu behöver fordonsaktörerna inte ta sig till södra Europa för att komma bort från snö och mörker. AstaZero ligger i Hällered, strax utanför Borås.

Satsningen stöds av Västra Götalandsregionens program för hållbara transporter med 10 MSEK.

 

Asta Zero Dry Zone

  • Längd: 700 meter
  • Bredd: 40 – 60 meter
  • Höjd: 4,6 m upp till innertak